2015. március 26.

Keralai kókusztejes hal

más néven halmoli. Camellia Panjabi: A legjobb curry receptek Indiából c. szakácskönyvéből való ez a recept. Ritkán fordul elő nálam egy recept pontos követése, de ebben az esetben ez csak így tudott működni. Feltétlenül szeretném az autentikus ízeket megtapasztalni (már amennyire az itt kapható alapanyagokkal ez lehetséges) mielőtt variálni kezdek.


Hozzávalók:

2 szelet fehér húsú halfilé (afrikai harcsafilé)
késhegynyi kurkuma
2 teáskanálnyi lime lé
1 kicsi doboz kókusztej konzerv (165 ml)
olaj
1 kisebb apróra vágott salotta (vörös) hagyma
2 nagy gerezd fokhagyma
2 cm-es gyömbérdarab
1 teáskanál sűrített paradicsom
2 szem egész feketebors és néhány rózsabors
2 szegfűszeg
2 zöld kardamom a hüvellyel együtt
6-8 currylevél
frissen őrölt bors ízlés szerint
1 szárított piros chili (eredetileg friss zöld chili kellene bele)

A halat bepácoltam 1 teáskanál lime lé, egy késhegynyi kurkuma és só keverékébe a főzés előtt 15-20 perccel.

Olajat öntöttem egy serpenyőbe, abba reszeltem bele a fagyasztott gyömbért, és az átnyomott fokhagymát, valamint a nagyon apróra vágott salotta hagymát. Pirítottam őket együtt, majd a késsel megszurkált chilipaprikát is beledobtam.  Amikor kicsit megpirultak, akkor hozzátettem a paradicsomot, kurkumát, borsot, szegfűszeget és kardamomot. Egy teáskanál lime lé is került még bele és só ízlés szerint.
A kókusztej felét duplájára hígítottam vízzel és azt is ráöntöttem. Pár percig főztem a mártást, majd a leöblített halszeleteket is beletettem és 5-6 perc alatt készre pároltam őket.
A maradék, sűrű kókusztejet a végén öntöttem csak hozzá és azzal már csak éppen egyet rottyantottam rajta.


Köretként egy különleges kapros rizst (suwa csaval) készítettem mellé.

1 bögre basmati rizs
olaj
2 egész zöld kardamom
1 marék szárított kapor
zöld chili (itt szárított, morzsolt Jalapeno)

Az olajra dobtam a kardamomot és a chilit, sóztam kevertem, majd a kaprot és végül a rizst is rászórtam. Azzal is jól elkevertem, kétszeres mennyiségű vízzel felöntöttem. Felforrás után fedő alatt nagyon kicsi lángon 12 perc alatt készre főztem. Hagytam állni a gőzben, majd villával fellazítottam.


Tálaláskor a rizs tetejére vagy mellé kanalazhatjuk a mártást és végül a halszeletet is a tányérra tesszük. A mártásból a leveleket és az egész fűszereket kiszedhetjük és a tányéron díszítésként a hal tetejére tehetjük.

Különleges, finom, könnyű étel, a csípőssége természetesen egyedi ízlés szerint állítandó be, de valamennyi pikáns ízre feltétlenül szükség van.

2 megjegyzés:

  1. Halam nem volt, de elkészítettem csirkemellből- nagyon finom lett!!!!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, az is tökéletes, gondoltam már én is erre a megoldásra. Örülök, hogy ízlett :)

      Törlés